15 Aniversario de bodas de los Principes Haakon y Mette Marit. 25 de agosto.

Kronprins Haakons bryllupstale

H.K.H. Kronprinsens tale til bruden under gallamiddagen i anledning Kronprinsparets bryllup 25. august 2001.


Deres Majesteter,
Deres Kongelige Høyheter,
Stortingspresident,
Kjære Mette-Marit,

Nå er vi her. Nå er vi sammen.

Jeg vil gjerne takke deg far, Marit og Stortingspresidenten for de fine ordene dere delte med oss for litt siden.

Kjære Marit, Sven, Espen, Per og Kristin. Det har vært spennende å bli kjent med dere og familiene deres. Fra første stund følte jeg meg velkommen blant dere. Og selv om det ikke bare er enkelt å være familien til den som skal gifte seg med Kronprinsen, har dere aldri latt det komme i veien for vårt vennskap. Det er alltid hyggelig å besøke dere i Kristiansand med familiefest på Høyvoll, eller hos tante Sidsel og onkel Ivar, som et av de naturlige høydepunktene. Jeg føler at jeg har blitt godt kjent med dere på den relativt korte tiden vi har vært sammen, og jeg er glad for at jeg nå kan kalle dere familie.

Kjære mor og far, kjære Märtha. Dere har alltid vært en fantastisk støtte for meg og nå også for Mette-Marit. Vi har hatt mange, lange kvelder med samtaler og diskusjoner det siste året. Det har vært lærerikt og godt. Selv om det til tider har vært tøft, tror jeg at vi har vokst på det. Dere er sterke, tolerante mennesker med stor kjærlighet. Den måten dere har tatt imot Mette-Marit og Marius på, har vært helt enestående. Takk for all støtte og omsorg.

Jeg må også få lov til å takke alle medarbeiderne på Slottet med hoffsjef Lars Petter Forberg, kabinettssekretær Berit Tversland, og informasjonssjef Wenche Rasch i spissen. Takk for deres iherdige innsats og pågangsmot. Dere har vært til ubetalelig hjelp for oss. En hjertelig takk også til alle dere rundt om i landet som har støttet oss gjennom tanker, bønn, håndtrykk, brev og lykkønskninger. Det varmer og gjør dagene våre lyse.

Kjære Mette-Marit,
Det gnistrer i sjelen din.
Å leva, det er å elska
det beste di sjel fekk nå;
å leva, det er i arbeid
mot rikare mål å trå.

Dette er det essensielle. Alt vi gjør med ekte kjærlighet blir til liv. Og dersom kjærligheten kombineres med innsats, kan hvert enkelt menneske nå "et rikere mål".

Mette-Marit, du er følsom, lett å begeistre, detaljorientert, litt tiltaksløs, brennende engasjert, temperamentsfull, modig, uutgrunnelig, kan være defensiv – eller rakrygget, du har god humor og et varmt, stort hjerte. Med andre ord er du et helt fantastisk komplekst menneske.

Jeg tror ikke jeg har vært så adrenalin-sint på noen som på deg. Jeg tror ikke jeg har vært så svak og aldri så sterk som når jeg har vært sammen med deg. Jeg tror ikke jeg har vært så fylt av kjærlighet som sammen med deg.

Du får fram hele spekteret. Når vi kommuniserer føler jeg meg som et helt menneske. Takk for at du gir meg den følelsen. I dag er du ikke lenger bare vennen min, kjæresten min og forloveden min. I dag er vi blitt gift og du er blitt Norges Kronprinsesse. Jeg gleder meg til å ta fatt side om side med deg, og sammen med Marius. Jeg kan ikke love at det blir problemfritt og lett, men det vil bli innholdsrikt og sterkt.

Takk for at du ga meg muligheten til å leve sammen med Marius. Det er en gave i seg selv.

Takk for kjærligheten og innsatsen Mette-Marit. Jeg er stolt av å kunne kalle meg livsledsageren din.
For nå er vi her. Nå er vi sammen.
Mette-Marit jeg elsker deg!

Jeg vil gjerne utbringe brudens skål

25.08.2001
 




image.jpg
 
Kronprins Haakons bryllupstale

H.K.H. Kronprinsens tale til bruden under gallamiddagen i anledning Kronprinsparets bryllup 25. august 2001.


Deres Majesteter,
Deres Kongelige Høyheter,
Stortingspresident,
Kjære Mette-Marit,

Nå er vi her. Nå er vi sammen.

Jeg vil gjerne takke deg far, Marit og Stortingspresidenten for de fine ordene dere delte med oss for litt siden.

Kjære Marit, Sven, Espen, Per og Kristin. Det har vært spennende å bli kjent med dere og familiene deres. Fra første stund følte jeg meg velkommen blant dere. Og selv om det ikke bare er enkelt å være familien til den som skal gifte seg med Kronprinsen, har dere aldri latt det komme i veien for vårt vennskap. Det er alltid hyggelig å besøke dere i Kristiansand med familiefest på Høyvoll, eller hos tante Sidsel og onkel Ivar, som et av de naturlige høydepunktene. Jeg føler at jeg har blitt godt kjent med dere på den relativt korte tiden vi har vært sammen, og jeg er glad for at jeg nå kan kalle dere familie.

Kjære mor og far, kjære Märtha. Dere har alltid vært en fantastisk støtte for meg og nå også for Mette-Marit. Vi har hatt mange, lange kvelder med samtaler og diskusjoner det siste året. Det har vært lærerikt og godt. Selv om det til tider har vært tøft, tror jeg at vi har vokst på det. Dere er sterke, tolerante mennesker med stor kjærlighet. Den måten dere har tatt imot Mette-Marit og Marius på, har vært helt enestående. Takk for all støtte og omsorg.

Jeg må også få lov til å takke alle medarbeiderne på Slottet med hoffsjef Lars Petter Forberg, kabinettssekretær Berit Tversland, og informasjonssjef Wenche Rasch i spissen. Takk for deres iherdige innsats og pågangsmot. Dere har vært til ubetalelig hjelp for oss. En hjertelig takk også til alle dere rundt om i landet som har støttet oss gjennom tanker, bønn, håndtrykk, brev og lykkønskninger. Det varmer og gjør dagene våre lyse.

Kjære Mette-Marit,
Det gnistrer i sjelen din.
Å leva, det er å elska
det beste di sjel fekk nå;
å leva, det er i arbeid
mot rikare mål å trå.

Dette er det essensielle. Alt vi gjør med ekte kjærlighet blir til liv. Og dersom kjærligheten kombineres med innsats, kan hvert enkelt menneske nå "et rikere mål".

Mette-Marit, du er følsom, lett å begeistre, detaljorientert, litt tiltaksløs, brennende engasjert, temperamentsfull, modig, uutgrunnelig, kan være defensiv – eller rakrygget, du har god humor og et varmt, stort hjerte. Med andre ord er du et helt fantastisk komplekst menneske.

Jeg tror ikke jeg har vært så adrenalin-sint på noen som på deg. Jeg tror ikke jeg har vært så svak og aldri så sterk som når jeg har vært sammen med deg. Jeg tror ikke jeg har vært så fylt av kjærlighet som sammen med deg.

Du får fram hele spekteret. Når vi kommuniserer føler jeg meg som et helt menneske. Takk for at du gir meg den følelsen. I dag er du ikke lenger bare vennen min, kjæresten min og forloveden min. I dag er vi blitt gift og du er blitt Norges Kronprinsesse. Jeg gleder meg til å ta fatt side om side med deg, og sammen med Marius. Jeg kan ikke love at det blir problemfritt og lett, men det vil bli innholdsrikt og sterkt.

Takk for at du ga meg muligheten til å leve sammen med Marius. Det er en gave i seg selv.

Takk for kjærligheten og innsatsen Mette-Marit. Jeg er stolt av å kunne kalle meg livsledsageren din.
For nå er vi her. Nå er vi sammen.
Mette-Marit jeg elsker deg!

Jeg vil gjerne utbringe brudens skål

25.08.2001
Poner con traduccion. Gracias
 
Poner con traduccion. Gracias
UNA DISCULPA. LA TRADUCCION ES MALA, ES DE GOOGLE. ES EL DISCURSO DE BODAS. SALUDOS
Discurso de la boda el príncipe Haakon

H.K.H. Kronprinsens discurso de la novia en la cena de gala con motivo de la boda Kronprinsparets 25 de agosto de 2001.


Majestades,
Sus Altezas Reales,
El presidente del Storting,
Mette-Marit,

Ahora estamos aquí. Ahora estamos juntos.

Me gustaría darle las gracias, Padre, Marit y el presidente del Storting por las bellas palabras que compartió con nosotros hace un tiempo.

Estimado Bernie, Sven, Espen, Per y Kristin. Ha sido emocionante para llegar a conocer usted y sus familias. Desde el principio me sentí bienvenido en medio de ti. Y a pesar de que no sólo es fácil estar relacionado con la persona que va a casarse con el príncipe heredero, que nunca ha dejar que se interponga en el camino de nuestra amistad. Siempre es bueno que visitar en Kristiansand con la fiesta familiar en Høyvoll, o en casa de tía y el tío Ivar Sidsel, como uno de los aspectos más destacados naturales. Siento que he llegado a ser bien informados acerca de usted en el tiempo relativamente corto que hemos estado juntos y estoy contento de que ahora puedo llamar a la familia.

Querida madre y el padre, querida Marta. Siempre has sido un gran apoyo para mí y ahora también para Mette-Marit. Hemos tenido muchas noches de conversaciones y discusiones durante el año pasado. Ha sido instructivo y bien. Aunque a veces ha sido difícil, creo que hemos crecido en él. Ustedes son personas fuertes y tolerantes con gran amor. La forma en que han aceptado Mette-Marit y Marius ha sido absolutamente excepcional. Gracias por todo su apoyo y cuidado.

También se debe permitir que agradecer a todo el personal del palacio hofmarschall Lars Petter Forberg, secretario del gabinete Berit Al otro lado del país y gestor de información Wenche Rasch punta de lanza. Gracias por sus incansables esfuerzos y dedicación. Usted ha sido de inestimable ayuda para nosotros. Mi más sincero agradecimiento también a todos ustedes por todo el país que nos han apoyado en sus pensamientos y oraciones, con un apretón de manos, cartas y buenos deseos. Se calienta y se iluminó nuestros días.

Mette-Marit,
Resplandece en su alma.
Viviente, que es el seguro
parte de tu alma fekk ahora;
Viva, es decir en las obras
contra la meta Rikar a pisar.

Estos son los elementos esenciales. Todo lo que hacemos con amor verdadero se llena de vida. Si el amor se combina con esfuerzo, cada uno de nosotros puede ahora "un objetivo digno".

Mette-Marit, que son sensibles, fácil de complacer, orientado al detalle, un poco apáticos, ardor enganchado, temperamental, valiente, insondable, puede estar a la defensiva - o resuelta, tiene buen sentido del humor y un corazón caliente, grande. En otras palabras, usted es una persona absolutamente fantástico, complejo.

Yo no creo que haya estado tan enojado con alguien que usted. Creo que no he estado tan débil o tan fuerte como cuando he estado con ustedes. No creo que jamás he estado tan lleno de amor que con usted.

A continuación, abra la gama completa. Cuando nos comunicamos, me siento como una persona completa. Gracias por darme este sentimiento ti. Hoy en día ya no eres mi amigo, mi novio y mi prometido. Hoy se han casado y se han convertido en la princesa heredera de Noruega. No puedo esperar para embarcarse junto a usted, y junto con Marius. No puedo prometer que no habrá problema libre y fácil, pero será interesante y significativo.

Gracias por darme la oportunidad de convivir con Marius usted. Es un regalo en sí mismo.

Gracias por el amor y el esfuerzo Mette-Marit. Estoy orgulloso de decir que soy tu.
Por ahora estamos aquí. Ahora estamos juntos.
Mette-Marit te amo!

Me gustaría proponer la tostada de la novia

08/25/2001
 
Me encantó esta boda :love:
15 años ya...como pasa el tiempo.
Memorable el vestidito de Eva Sannum y su imagen con la copa de brandy en la mano.

Ver el archivo adjunto 425233
Más bien es una imagen para olvidar.

Off topic -y espero que se mantenga en solo un pensamiento-, me pregunto, viendo a Eva hoy, cómo hubiera sido si Felipe se hubiese casado con ella...
 
HOLA CUME, HOLA A TODOS. NO TE PREOCUPES. ´PERO LO QUE SI ME INTERESA SABER ES COMO TODOS USTEDES VEN ESTE MATRIMONIO. EL DE MARTHA YA SE DESHIZO, Y EL DE LOS HEREDEROS TODAVÍA LO VEO UN MATRIMONIO FUERTE. ¿O QUE OPINAN?

Por más que nos quieran divorciar no lo conseguirán ....somos tal para cual.....es más, no hay pareja de herederos que tengan semejante recopilación de fotos dándose besos y haciendose gestos de cariño en público a lo largo de 15 años....lo del manotazo al poco de casados ha dado paso a todo un despliegue de arrumacos.....
 
Pues yo he leido que en Noruega Mette Marit no es nada popular. Tiene fama de no gustarle hacer nada, aparte de vivir a lo grande, y a su marido le apodan con una palabra que significa "totalmente dominado por su mujer". No hay prisa para que abdique el rey porque pensar en Mette Marit como reina les da alergia...
 
Lo voy a celebrar por todo lo alto.........que aguantar 15 años a Mette-Marit bien se merece una fiestón..........ya he puesto el champagne a enfriar......
10467813_1456251411344557_1211180340_n.jpg
.....la fiesta promete.........
 
Más bien es una imagen para olvidar.

Off topic -y espero que se mantenga en solo un pensamiento-, me pregunto, viendo a Eva hoy, cómo hubiera sido si Felipe se hubiese casado con ella...
La mató ese escote. Los españoles le dieron una estocada. Por eso con la Leti no dieron tiempo a la consulta, sabían que se la iban a cargar. El tiempo le ha dado la razón a los que no estaban de acuerdo.
 
La mató ese escote. Los españoles le dieron una estocada. Por eso con la Leti no dieron tiempo a la consulta, sabían que se la iban a cargar. El tiempo le ha dado la razón a los que no estaban de acuerdo.

Totalmente de acuerdo.
El escote, la copa de brandy en la mano...no sé porqué caía tan mal esta chica, si hubiéramos sabido lo que se nos iba a venir encima...
Otros vendrán, que bueno te harán.
 
Back