Literatura en catalán

Grandes, las mujeres escritoras en catalán.
Otro ejemplo: mi paisana Carme Miquel y su maravillosa Aigua en cistella.

cmiqel.jpg
9788476604427.jpg


Ella ha creuat el carrer lentament. Ens ha torbat el balanceig dels seus malucs. «És realment impressionant», ha dit Pierre. Després, ja en la seua cambra, tal com acostuma a fer de vegades, s’ha abocat sobre l’ampit de la finestra i ha mirat malenconiosament el carrer. Els darrers
rajos de sol feien lluir els seus cabells amb tonalitats rogenques i la suau brisa del capvespre els envolava lleugerament.
«És perfecte. Una imatge bella de debò», ha exclamat el meu amic. «Escriu, escriu». Sí,
La màgia d’una dona illetrada en un capvespre de primavera serà el títol, li he dit un poc sorneguer.
«Per què illetrada?», ha protestat. «Aquesta dona té estil, té un rostre intel·ligent. Es veu proletària, sí; però no sembla inculta. Aquesta dona té escola».
«L’escola de la vida», he dit jo.
«Crec que t’equivoques, amic meu. La seua jove vida et sorprendria. És intensa i plena d’experiències enriquidores. És culta. I refinada fins i tot. No ho observes en els seus gestos?»
«Jo, en els seus gestos, només hi veig una tristor suau i les experiències que aporta una vida difícil des de la infantesa», he dit.
Pierre volia engrescar-me. Ha continuat: «No diria jo això. Però escriu, escriu el que et suggeresca. Escriu, a pesar de tot.
 
Otra mujer. Otra valenciana. He tenido la oportunidad de conocerla personalmente y tengo que decir que es un encanto. Mujer polifacética, es pintora también (lo cual se manifiesta en la plasticidad de su prosa). Solo he leído una obra suya y me quedé maravillada. Soy de las que piensan que lo que distingue a un escritor bueno de otro mediocre es el dominio del lenguaje. ¡Pues menudo dominio tiene la moza! Si a ello le unes una historia original, unos personajes magníficamente trazados y una ambientación cuidadísima, te sale El retorn de l'hongarés.

1429109786130.jpg
 
Algún fragmento.

Tot i això, estimava profundament la història natural, la branca de la ciència en què trobava que els éssers i les paraules s’entrecreuaven, que la naturalesa s’oferia mitjançant un eixam de denominacions creades per l’home; una xarxa construïda amb el llenguatge per designar cadascun dels elements vius de la natura. El delectava l’estudi fred i abstracte que en podia dur a terme des del caliu protector i asèptic de la llar, i, al contrari, detestava el contacte físic amb l’objecte d’anàlisi, fora de l’àmbit intel·lectual, preferia que la naturalesa romangués llunyana, muda i invisible, un desig impossible d’assolir en circumstàncies tan adverses. L’aldarull provocat per les desenes d’ànecs, que nadaven buscant mol·luscos i petits crustacis, insectes, larves, cucs, algues o alevins clavant el cap sota l’aigua i proferien crits irritants i ensordidors, els acompanyà durant la incòmoda singladura. A prop dels talussos de l’illa, uns quants exemplars d’Alces atthis es llançaren rabents des de bastant altura en un vol vertical, que els convertí per uns instants en fugaços estels turqueses pel color dels dorsos i les cues, emetent un so agut a nepes audible per l’escridassada dels ànecs mandarins, dels ascles i dels morells d’ulls grocs. Descendí de l’embarcació enmig de branquillons, canyissos, menta aquàtica i joncs marjalencs i li vingué al cap que una de les particularitats dels blavets, aquells moixons
aparentment inofensius de l’ordre dels coraciformes, pintats, a més de flamants blaus i turqueses, de rojos i blancs, consistia a caure de
forma precisa sobre els esmunyedissos peixos per immobilitzar-los amb el bec robust i poderós en forma de punyal. Començà a camejar
per l’illa concentrat en el que aixafava, talment com un funàmbul, alhora que s’arromangava amb una mà els llargs faldons de l’abric i
amb l’altra se subjectava amb fermesa el barret.

 
Hola primas, escuché hablar de Cartes d'amor de Pere Calders y desde entonces tengo el gusanillo de leerlo pero está descatalogado. ¿Alguna lo tiene?
 
Mercè Rorodera es de mis autoras favoritas, aunque estaba un poco pa yá... pero bueno... en el arte, esto es una virtud xD
Me gustan sobre todo Aloma y La Plaça del Diamant, aunque también he leído de ella Mirall Trencat y El Carrer de les Camèlies. Este último me pareció un poco exagerado y no entendía la protagonista. Quiero decir, la tía crece adoptada en una casa en la que la cuidan y la tratan bien pero siente cero apego por los padres adoptivos y se pira con hombres que cada uno es peor que el anterior porque tiene un supuesto trauma con el padre que la abandonó... no sentí empatía ninguna con ella.
Con Mirall Trencat tampoco pude sentir empatía por ningún personaje pero al menos era un poco telenovela y era entretenido, con todo el salseo.

Aloma en cambio a pesar de ser la primera o de las primeras, me parece un manual perfecto de como es una relación de abuso de poder entre un adulto y una joven, y la Plaça del Diamant una gran obra, aquí sí podía sentir empatía y proximidad con las protagonistas. Ambas un poco inocentonas, pero sin maldad.
 
Hola primas, escuché hablar de Cartes d'amor de Pere Calders y desde entonces tengo el gusanillo de leerlo pero está descatalogado. ¿Alguna lo tiene?
Prima, precisamente esa obra no la tengo. Lástima, porque Calders me entusiasma. Sus "Cròniques de la veritat oculta" son una auténtica maravilla.
 
Mercè Rorodera es de mis autoras favoritas, aunque estaba un poco pa yá... pero bueno... en el arte, esto es una virtud xD
Me gustan sobre todo Aloma y La Plaça del Diamant, aunque también he leído de ella Mirall Trencat y El Carrer de les Camèlies. Este último me pareció un poco exagerado y no entendía la protagonista. Quiero decir, la tía crece adoptada en una casa en la que la cuidan y la tratan bien pero siente cero apego por los padres adoptivos y se pira con hombres que cada uno es peor que el anterior porque tiene un supuesto trauma con el padre que la abandonó... no sentí empatía ninguna con ella.
Con Mirall Trencat tampoco pude sentir empatía por ningún personaje pero al menos era un poco telenovela y era entretenido, con todo el salseo.

Aloma en cambio a pesar de ser la primera o de las primeras, me parece un manual perfecto de como es una relación de abuso de poder entre un adulto y una joven, y la Plaça del Diamant una gran obra, aquí sí podía sentir empatía y proximidad con las protagonistas. Ambas un poco inocentonas, pero sin maldad.
Inocentonas, prima. Pero no tontas, que la propia Mercè se nos enfadaría... 🤭🤭
 
Hola. Hoy estoy un poco decaída y melancólica. Quiero olvidar muchas cosas y no pensar demasiado. Para ello, ¡qué mejor que leer un buen libro! Como estoy pensando aún cuál leer ahora, he entrado en el foro de literatura y he visto que en él hay poco material de la que se escribe en el resto de lenguas de España. Por ello me he animado a iniciar un nuevo tema dedicado a la literatura escrita en mi lengua.
Espero que os guste y que participéis.
Empiezo con una de mis novelas preferidas, La plaça del Diamant.
9788476602348.jpg
20070720_rodo_diamant.jpg
71uQYe9KrZL.jpg
Mítica la Mercé
 
Hola, ¿podríais recomendarme alguna buena novela negra en catalán?

Gracias!
 
Back